În vremurile cumplite cele mai de pe urmă, când s-au
înmulţit păcatele noastre, s-au înmulţit şi primejdiile asupra noastră, încât
s-au împlinit cuvintele Sfântului Pavel, care zicea: „Primejdii de la tâlhari,
primejdii de la rudenii, primejdii de la neamuri, primejdii în cetăţi,
primejdii în pustiuri, primejdii pe mare, primejdii între fraţii cei mincinoşi”
(II Cor. 11:, 26).
Când cuvintele Domnului s-au împlinit: „Că se va scula
neam peste neam şi împărăţie peste împărăţie şi va fi foamete şi ciumă şi
cutremure pe alocuri”, când ne supără pe noi năvălirile cele de alt neam,
războaiele cele dintre noi şi rănile cele purtătoare de moarte, atunci Prea
Curata şi prea Binecuvântata Fecioară Maria, Maica Domnului, ne dă nouă
Acoperământul spre apărare, ca din toate primejdiile să ne scape pe noi de
foamete, de ciumă şi de cutremure să ne apere, de războaie şi de răni, să ne
acopere şi să ne păzească pe noi sub Acoperământul său, nevătămaţi.
Despre acest lucru, s-a făcut încredinţare în
Constantinopol în împărăţia lui Leon cel Înţelept, împăratul cel drept
credincios, întru prea slăvita biserică a Prea Sfintei Născătoare de Dumnezeu,
cea din Vlaherna.
După săvârşirea cântării celei de toată noaptea, într-o zi
de Duminică, în luna octombrie, ziua întâi, fiind de faţă şi mulţimea poporului
la ceasul al patrulea din noapte, Sfântul Andrei, cel ce era întru totul al lui
Hristos, şi-a ridicat ochii în sus şi a văzut-o pe Împărăteasa Cerului, pe
Acoperitoarea a toată lumea, Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu, stând în
văzduh şi rugându-se, strălucind ca soarele şi acoperind poporul cu cinstitul
său Omofor. Văzînd aceasta, Sfântul Andrei a zis către ucenicul său, Epifanie:
„Oare vezi, frate, pe Împărăteasa şi pe Doamna tuturor, care se roagă pentru
toată lumea?” Iar el a răspuns: „O văd, sfinte părinte, şi mă înspăimânt”.
Precum odată Sfântul Ioan Cuvântătorul de Dumnezeu a văzut
pe cer un semn mare, o femeie îmbrăcată în soare, aşa şi Sfântul Andrei din
biserica Vlahernei, cea asemănătoare cerului, a văzut-o pe Mireasa cea fără de
mire îmbrăcată în porfiră ca soarele. Semnul văzut de Sfântul Ioan Cuvântătorul
de Dumnezeu închipuia pe Acoperitoarea noastră cea preamilostivă, care s-a
săvârşit în acea vreme când a arătat tulburarea întregii făpturi: „Se făcură
fulgere, glasuri şi tunete, cutremur şi grindină mare, şi un semn mare s-a
arătat pe cer – o femeie îmbrăcată în soare”.
Deci, pentru ce semnul acela care înainte închipuia pe
Prea Curata Fecioară Maria nu s-a arătat mai înainte de fulgere, de tunete, de
glasuri, de cutremur şi de grindină, când încă toate stihiile erau în pace, ci
numai atunci când s-a făcut tulburarea cea înfricoşată a cerului şi a
pământului?
S-a făcut, pentru ca să se arate că Acoperitoarea noastră
cea preabună, în vremea cea rea când năvăleşte nevoia asupra noastră, atunci
vine în ajutorul nostru şi ne ocroteşte pe noi de fulgerele amăgitoarei
deşertăciuni lumeşti, care nu strălucesc îndelung, de glasurile mîndriei vieţii
şi de cele ale slavei deşarte, de tunetele năpădirii năprasnice a vrăjmaşului,
de cutremurul patimilor şi de grindina pedepsei celei de sus, care năvăleşte
asupra noastră pentru păcate. Căci, atunci când toate aceste primejdii ne
supără pe noi, îndată, ca un semn mare, se arată Ajutătoarea cea grabnică a
neamului creştinesc, păzindu-ne şi acoperindu-ne pe noi. Acesta este semnul pe
care l-a dat Domnul celor ce se tem de El, pentru ca ei să fugă din faţa
arcului, căci în lumea aceasta suntem puşi ca un semn spre săgetare şi zboară
asupra noastră săgeţile din toate părţile, unele din arcul vrăjmaşilor celor
văzuţi, care îşi încordează arcul asupra noastră şi se laudă întru mândria lor,
iar altele din arcul vrăjmaşilor nevăzuţi, încât noi ne jelim aşa: „Nu putem să
suferim săgetăturile diavoleşti”. Altele vin de la firea cea care se luptă
asupra duhului, iar altele de la arcul mâniei şi îngrozirii celei drepte a lui
Dumnezeu, despre care David zicea: „De nu vă veţi întoarce, sabia Sa o va luci,
arcul Său l-a încordat şi l-a gătit pe el. Şi întru dânsul a gătit vasele
morţii, săgeţile Sale celor ce se ard le-a lucrat” (Psalm 7: 12).
Cu toate săgeţile acelea, ca să nu fim răniţi de moarte,
ni s-a arătat nouă acel semn, ca să fugim din faţa arcului sub Acoperământul
Preacuratei şi Prea-binecuvîntatei Fecioare, cu al cărei Acoperământ
apărându-ne ca o pavăză, ne ferim întregi de săgetări.
Căci această apărătoare a noastră are o mie de paveze spre
apărarea noastră, cum grăieşte către dânsa Duhul Sfânt: Ca turnul lui David
grumajii tăi: o mie de paveze spânzură pe dânsul, toate săgeţile celor
puternici. A zidit odată David un turn al său prea frumos şi prea înalt, între
Sionul cel ce stă pe muntele înalt şi între Ierusalim cel pus mai jos şi fiică
a Sionului l-a numit. Şi era turnul acela între dânşii ca grumazul între trup
şi cap, căci cu înălţimea sa întrecea Ierusalimul şi ajungea Sionul. Iar pe
turnul acela, erau atârnate pavezele şi toate armele cele de război şi pentru
apărarea Ierusalimului. Deci, aseamănă Duhul Sfânt pe Prea Curata Fecioară
Maria cu turnul lui David; căci aceasta, fiind fiica lui David, mijloceşte
între Hristos, capul Bisericii, şi între credincioşii care sunt trupul
Bisericii Lui, întrecînd Biserica, fiindcă este cu adevărat mai înaltă decît
toţi; iar pe Hristos ajungîndu-L, ca cea care I-a dat trup, mijloceşte şi acum,
când a stat în văzduh între cer şi pământ, între Dumnezeu şi între oameni,
între Hristos şi Biserica cea care se luptă, ca turnul lui David între Sion şi
între Ierusalimul cel plin de pavezele celor tari. Iar paveze sunt rugăciunile
ei pentru noi, cele întru tot puternice către Dumnezeu, care s-au auzit de cei
vrednici în vremea cinstitului ei Acoperământ, pentru că se ruga cu umilinţă ca
o maică către Fiul şi Făcătorul său, grăind cuvinte de rugăciune milostivitoare
şi de îndurare, zicând: „Împărate ceresc, primeşte pe tot omul cel ce Te
slăveşte pe Tine şi cheamă în tot locul Preasfânt numele Tău; şi unde se face
pomenirea numelui meu, pe acel loc îl sfinţeşte şi preamăreşte pe cei ce Te
preamăresc pe Tine. Iar celor ce cu dragoste mă cinstesc pe mine, Maica Ta,
primeşte-le toate rugăciunile şi făgăduinţele şi de toate nevoile şi răutăţile
îi izbăveşte”. Unele dintre rugăciunile acestea ale ei oare nu sunt paveze care
apără Biserica? Cu adevărat sunt paveze nebiruite, cu care vom putea să stingem
toate săgeţile cele aprinse.
Sfântul Ambrozie zice despre turnul lui David că pentru
două pricini era zidit: spre apărarea cetăţii şi pentru împodobirea ei. Zice
el: „A zidit David un turn care să fie spre apărare şi spre înfrumuseţarea
cetăţii. Spre apărare, că de departe priveşte pe vrăjmaşi şi îi izgoneşte pe ei
de la cetate, iar spre înfrumuseţare, că pe toate zidirile cele înalte ale
Ierusalimului le întrece cu înălţimea sa”. De aceea, nu în zadar s-a asemănat
cu turnul acela Acoperitoarea noastră, care ne este nouă turn de tărie în faţa
vrăjmaşului, căci cu adevărat ne apără pe noi şi ne împodobeşte. Ne apără, când
pe vrăjmaşii noştri cei văzuţi şi nevăzuţi îi izgoneşte de la noi departe, când
pe cei robiţi din legături îi scapă, când pe cei chinuiţi de duhuri necurate îi
izbăveşte, când pe cei mâhniţi îi mângîie, pe cei năpăstuiţi îi apără, pe cei
flămânzi îi hrăneşte, când celor înviforaţi le face adăpost şi pe bolnavi îi
cercetează. Şi ne împodobeşte pe noi, acoperind înaintea lui Dumnezeu
goliciunea cea de ruşine a sufletului nostru, iar cu slujirile sale prea
înalte, asemeni unor prea scumpe podoabe şi unor multe daruri, ca nişte
nesecate visterii, împlinind lipsa noastră, ne face bineprimiţi pe noi înaintea
ochilor Domnului. Ea împodobeşte pe cei ce nu au îmbrăcăminte de nuntă şi îi
îmbracă cu haina sa şi îi face ca şi cum nu s-ar vedea de ochiul cel
atotvăzător ruşinea goliciunii lor sufleteşti, lucru care se închipuia înainte în
pământul cel nevăzut şi neîmpodobit, acoperit atunci de ape. Căci pământul cel
neîmpodobit şi deşert era chipul sufletului celui păcătos, care şi-a pierdut
duhovniceasca sa frumuseţe şi s-a făcut deşert de lucruri bune şi străin de
darul lui Dumnezeu. Iar apele, care acopereau pământul cel neînfrumuseţat,
înainte au închipuit milostivirea Sfintei Fecioare Maria, Născătoarea de
Dumnezeu, ca pe o mare nesecată şi ca nişte râuri ce cu nelipsire spre toţi se
revarsă şi pe toţi îi acoperă. Când Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra
apelor, la fel se purta şi pe deasupra pământului celui neînfrumuseţat şi
acoperit de ape, ca şi cum, nevăzând lipsa lui de frumuseţe, tăinuit închipuia
aceea că sufletul cel acoperit prin milostivul Acoperământ al Fecioarei Născătoare
de Dumnezeu, chiar dacă ar fi lipsit de frumuseţe, nu se va păgubi de darul
Duhului Sfânt. Căci Acoperământul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu va acoperi
lipsa lui de frumuseţe, ca o apă pe pământul cel neînfrumuseţat şi cu bună
podoabă a darului său îl va înfrumuseţa şi pe Sfântul Duh îl va atrage la
dânsul. Ne înfrumuseţează pe noi Preacurata Fecioară, când pe cei păcătoşi îi
face drepţi şi pe cei necuraţi îi face curaţi.
Fericitul Anastasie Sinaitul grăieşte pentru dânsa aşa:
„Pe magi, îi săvârşeşte apostoli şi pe vameşi, evanghelişti, iar pe desfrânate
mai cinstite decât pe fecioare le face. Aşa pe Maria Egipteanca, cea care a
fost desfrânată, a făcut-o acum mai cinstită decât multe fecioare şi cea care
mai înainte era întunecată şi necurată, acum ca soarele străluceşte în
împărăţia lui Hristos, prin mijlocirea Preacuratei Fecioare Maria, care tuturor
celor ce aleargă la dânsa le este acoperământ şi înfrumuseţare”.
Ea împodobeşte tot Ierusalimul duhovnicesc, adică Biserica
lui Hristos, care cântă astfel către dânsa în praznicul acesta de acum: „O, ce
minunată înfrumuseţare a tuturor credincioşilor eşti, împlinirea prorocilor,
slava apostolilor şi podoaba mucenicilor, lauda fecioriei şi prea minunatul
Acoperământ a toată lumea!”.
Pe turnul lui David, împreună cu pavezele, erau săgeţile
celor puternici. Şi acest însufleţit turn, Preacurata Fecioară Maria, are cu ea
săgeţile celor puternici, adică rugăciunile sfinţilor, cei ce se roagă împreună
cu dânsa. Căci nu singură s-a arătat în biserică stând în văzduh, ci cu oştile
îngereşti şi cu mulţime de sfinţi, care în haine albe şi cu cucernicie stăteau
împrejurul ei. Rugăciunile cele către Dumnezeu ale tuturor sfinţilor acelora
sunt ca săgeţile celor puternici care pot să gonească toate taberele vrăjmaşului.
Ştie Doamna Preacurata Născătoare de Dumnezeu că război
este viaţa noastră pe pământ. Căci vrăjmaşul se războieşte asupra noastră cu
toate puterile sale, pornind împotriva noastră taberele sale şi înconjurându-ne
pe noi cu toate legiunile sale: „Înconjuratu-ne-au pe noi câini mulţi, adunarea
celor vicleni ne-a cuprins, deschis-au asupra noastră gura lor, ca un leu ce
răpeşte şi răcneşte”. Pentru aceea, cereasca Împărăteasă, vrând să ne ajute, a
pornit asupra vrăjmaşului nostru pe toate cereştile puteri, a chemat pe
proroci, pe apostoli, a adunat pe mucenici, pe fecioare, pe cuvioşi, pe cei
drepţi şi cu aceştia a venit să ne ajute nouă şi să se aşeze împrejurul nostru,
ca să ne dea nouă biruinţă asupra vrăjmaşului. Căci printr-însa se ridică
biruinţele, printr-însa cad jos vrăjmaşii.
A venit cu îngereşti oşti, că este mai înainte văzută de
Iacov ca o scară pe care mulţimea îngerească o înconjoară.
Pomenind aici de scara lui Iacov, poate să se întrebe
cineva: pentru ce îngerii pe dânsa neîncetat se urcau şi se coborau? Înţelegând
că scara aceea era înainte închipuirea Fecioarei Maria, după cum spune cuvântul
cel bisericesc despre dânsa: „Bucură-te, podul cel ce duci la ceruri şi scara
cea înaltă pe care a văzut-o Iacov”, se va şti pentru ce nu au odihnă pe scară
îngerii: Că cea întru rugăciune neadormită, Născătoarea de Dumnezeu, porunceşte
îngerilor ca, împreună cu dânsa, neîncetat să ajute oamenilor ca, suindu-se, să
înalţe la Dumnezeu rugăciunile celor ce se roagă: iar pogorându-se, să aducă de
la Dumnezeu oamenilor ajutor şi daruri.
Această scară şi acum a pogorât cu sine din cer mulţimea
îngerilor, aducându-ne nouă de sus acoperire şi apărare.
A venit cu îngerii, ca îngerilor săi să le poruncească să
ne păzească pe noi în toate căile noastre. Şi pe soborul tuturor sfinţilor l-a
adus cu sine, ca, făcând pentru noi sobornicească rugăciune, pe ale noastre
umile rugăciuni soborniceşte să le aducă la Fiul său şi Dumnezeul nostru.
Între toţi sfinţii ce s-au arătat în biserică cu
Preacurata Fecioară, doi erau mai aleşi: Sfântul Ioan Inaintemergătorul – altul
mai mare decât el nu s-a născut între cei născuţi din femeie – şi Sfântul Ioan
Cuvântătorul de Dumnezeu, pe care îl iubea Iisus şi care s-a rezemat pe pieptul
Lui. Pe amândoi, rugătoarea noastră, Fecioara Maria, i-a luat cu ea la
rugăciunea cea pentru noi, ca pe cei ce au multă îndrăzneală către Dumnezeu, ca
prin ajutorul lor să plece mai degrabă pe Dumnezeu spre milă, pentru că mult
poate rugăciunea ajutorându-se. Şi a stat Preacurata Fecioară între aceşti
sfinţi, precum chivotul între doi heruvimi, precum scaunul Domnului Savaot
între serafimi, precum Moise cu mâinile întinse între Aaron şi Or; iar Amalicul
iadului cade cu toată stăpânirea şi puterea sa cea întunecată.
Deci să prăznuim Acoperământul Preasfintei Fecioare
Născătoare de Dumnezeu, aducându-ne aminte de acea preamărită arătare a ei care
a fost în biserica Vlahernei, fiind văzută de Sfântul Andrei şi de Epifanie. Să
prăznuim, mulţumind Acoperitoarei noastre pentru această prea mare milostenie
arătată spre neamul creştinesc şi, cu tot dinadinsul, s-o rugăm pe ea ca, acum
şi întotdeauna, cu milostivire să ne acopere pe noi, cei care avem nevoie de
Acoperământul ei, de vreme ce fără de Acoperământul şi sprijinul ei nouă, celor
ce întotdeauna mâniem pe Dumnezeu, nu ne este cu putinţă a trăi, pentru că,
greşind mult, cădem sub multe certări, după cum zice Sfânta Scriptură: „Multe
sunt bătăile păcătosului” (Psalm 31: 11).
Acum, am fi pierit pentru fărădelegile noastre, de nu
ne-ar fi acoperit pe noi preamilostiva Stăpână; căci, de nu ar fi stat înainte
Sfânta Fecioară, rugându-se pentru noi, cine ne-ar fi izbăvit pe noi de atâtea
nevoi sau cine ne-ar fi păzit până acum liberi? Ne sfătuieşte Proorocul Isaia:
„Ascundeţi-vă cât de puţin, până ce va trece mânia Domnului” (Isaia 26: 20).
Unde vom putea să ne ascundem de mânia Domnului? Acoperământ nu ne-am agonisit
nicăieri, ca să scăpăm noi, pătimaşii, în afară de Acoperământul Sfintei
Fecioare Maria, Stăpâna lumii, care pentru sine şi prin gura Duhului Sfânt,
grăieşte: „Eu ca negura am acoperit pământul”. Deci sub Acoperământul acesta să
ne ascundem, care acoperă tot pământul ca o negură.
O, Prea Cinstită Fecioară Născătoare de Dumnezeu, pentru
ce te asemeni cu un lucru urât ca negura? Oare nu-ţi sunt ţie soarele, luna şi
stelele spre asemănare? Precum şi cu mirare s-a zis despre tine: „Cine este
aceasta care se iveşte ca o dimineaţă, frumoasă, ca luna şi aleasă ca soarele?
Iar negura ce fel de frumuseţe are, că nu te scârbeşti de asemănarea ei? Negura
când cade pe pământ se înmulţeşte şi îl acoperă; atunci toate fiarele scapă de
vânători, pentru că nimeni nu le poate vâna.
Aceasta este taina pentru care Preacurata Fecioară Maria
s-a numit negură, căci şi pe noi ne acoperă din calea vânătorilor.
Noi, păcătoşii, pentru omenia noastră, dobitoace şi fiare
suntem, după cuvintele Sfîntului Ioan Gură de Aur. Pântecelui îi plăcem ca
urşii, trupul îl îngrăşăm ca pe un cal, ţinem minte răul la fel ca şi cămila,
răpim la fel ca lupul, ne mâniem ca şerpii, muşcăm ca scorpia, suntem vicleni
ca vulpea şi aruncăm otrava răutăţii la fel ca vipera. Pe noi, care suntem
astfel, ne ajung vânătorii, ne ajunge dreapta mânie a lui Dumnezeu, izbândind
toate meşteşugurile noastre cele rele: „Dumnezeul izbânzilor, Domnul Dumnezeul
izbânzilor cu îndrăzneală a stat”. Ne ajung pe noi şi fărădelegile noastre,
încât grăim fiecare: „Apucatu-m-au fărădelegile mele şi n-am putut să văd”. Ne
apucă pe noi vrăjmaşul cel nevăzut: „Făcutu-s-a că un urs vânător, pândindu-mă
pe mine ca leul în ascunzişuri”. Ne apucă pe noi şi vrăjmaşul cel văzut. A zis
vrăjmaşul: „Gonind, voi prinde, voi ucide cu sabia mea. Stăpâni-va mâna mea”.
Dar să îndrăznim să avem negura cea gândită, care ne acoperă pe noi, pe
Preasfânta Fecioară Maria, spre care nădăjduim să scăpăm, că sub Acoperământul
ei nici un fir din capul nostru nu va pieri. Numai cu umilinţă către dânsa să
strigăm, zicînd: „Acoperă-ne pe noi cu Acoperământul tău, că tu eşti
acoperitoarea noastră, Preasfântă Fecioară Maria. În ziua răutăţilor noastre,
acoperă-ne pe noi. Toate zilele vieţii noastre sunt rele, precum odată Iacov
cel din Legea Veche a zis: „Puţine şi rele au fost zilele anilor vieţii mele”.
Rele sunt zilele noastre în care vedem numai rele şi singuri într-însele multe
răutăţi facem, adunându-ne nouă mânie în ziua mîniei. Deci, în toate zilele
noastre cele rele, o, Sfântă Fecioară Maria, Născătoare de Dumnezeu, de al tău
milostiv Acoperământ avem trebuinţă şi te rugăm: acoperă-ne pe noi în toate
zilele noastre, dar mai ales în ziua cea rea, când sufletul se va despărţi de
trup: de faţă să stai nouă în ajutor şi să ne acoperi pe noi de duhurile rele
din văzduh şi, în ziua înfricoşatei judecăţi de apoi, să ne acoperi pe noi
întru ascunsul Acoperământul tău. Amin.
Viețile
Sfinților pe luna octombrie, Ediția a II-a, Editura Episcopiei Romanului, 1999,
pp. 8-16.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu