(...) Cu cât ne smerim mai mult întru pocăință, cu atât
mai repede, rugăciunea noastră Îl dobândește pe Dumnezeu. Când pierdem însă
smerenia, atunci nici un fel de fapte bune nu ne poate ajuta. Acțiunea în noi a
mândriei, judecarea fraților, vrăjmășia față de aproapele – ne aruncă departe
de Dumnezeu.
La Dumnezeu, trebuie să venim ca ultimii păcătoși și să ne
osândim sincer întru toate. Nu trebuie să ne imaginăm nimic, nu trebuie să
căutăm nimic în afară de iertare și de miluire. Aceasta trebuie să fie starea
noastră interioară permanentă. Noi ne rugăm lui Dumnezeu să ne ajute să nu
mâhnim Duhul Sfânt cu patimile noastre mârșave, să nu pricinuim niciun rău
aproapelui nostru. Noi ne rugăm să dobândim adevăratul sens al poruncilor lui
Hristos și să trăim în acord cu ele. Noi Îl chemăm:
Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne
pe noi și lumea Ta. Și Dumnezeu ne aude, și mântuirea vine la noi. „Și cel care
va chema Numele Domnului se va mântui” (Ioil 2: 32).
„Pocăiți-vă” (Mt. 4: 17). Noi trebuie să înțelegem corect
chemarea lui Hristos, să ne schimbăm radical chipul vieții noastre interioare
și concepția despre lume, relațiile noastre cu oamenii, să nu ucidem dușmanii,
ci să-i biruim cu iubirea. Să ne amintim că nu există rău absolut. Absolut este
numai Binele fără de început. Și Acest Bine ni S-a făgăduit nouă: „Iubiți pe
vrăjmașii voștri... faceți bine celor ce vă urăsc... și veți fi desăvârșiți
precum Tatăl vostru Cel din Cer desăvârșit este”. A te jertfi pentru frați este
cea mai bună armă, spre a-i scoate din robia clevetitorului diavol și a le
pregăti sufletele, să fie primite de Dumnezeu. Nu există om în care să nu fie
prezentă, într-o oarecare măsură, lumina, pentru că Dumnezeu „luminează pe tot
omul ce vine în lume” (In. 1: 9). Porunca: „nu te împotrivi răului” este cea
mai eficientă formă de luptă cu răul. Când violenței i se răspunde cu aceleași
mijloace, atunci crește dinamica universală a răului. Uciderea celor nevinovați
transferă adesea, în chip nevăzut, forțele morale ale omenirii de partea acelui
bine pentru care a murit cel nevinovat. Nu același lucru se întâmplă când, de
ambele părți, intervine aceeași dorință păcătoasă de a domina. Biruința prin
forță fizică nu dăinuie veșnic. Dumnezeu fiind lumină sfântă și curată, Se retrage
din fața criminalilor, ei cad de la izvorul cel unic de viață și mor: „Nu vă
răzbunați singuri, iubiților, ci lăsați loc
mâniei (lui Dumnezeu), căci scris este: A Mea este răzbunarea; Eu voi
răsplăti, zice Domnul. Nu te lăsa biruit de rău, ci biruiește răul cu binele”
(Rom. 12: 19-21).
Oamenii, purtători doar al unui adevăr relativ, în lupta
lor fanatică pentru triumful ideilor lor, pervertesc integritatea existenței
și, în final, o duc la distrugere. În orbirea lor, ei absolutizează aspectul
pozitiv al doctrinei lor politice și sunt gata să-i îndepărteze pe toți cei
care ar fi vrut să vadă viața universului clădită pe principii mai corecte, mai
umane și, desigur, înainte de toate, pe poruncile lui Hristos, omorât pentru
predica iubirii Sale. În lumea contemporană, cuvintele lui Hristos capătă un
caracter deosebit de actual: „Și veți auzi de războaie și de zvonuri de
războaie; luați seama și nu vă speriați, căci trebuie să fie toate, dar încă nu
este sfârșitul... și vă vor da pe voi (creștinii) spre asuprire; și vă vor
ucide; și veți fi urâți de toate neamurile, pentru numele Meu... Iar din
pricina înmulțirii fărădelegii, dragostea multora se va răci... și atunci va
veni sfârșitul” (Mt. 24: 6-14).
Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne
pe noi și lumea Ta.
Întreaga lume este cuprinsă de dezbinare – între state cu
diferite orânduiri sociale, între rase și clase, între credințe și ideologii.
Cu prezența mijloacelor contemporane de distrugere în masă, toți și
pretutindenea trăiesc într-o atmosferă de așteptare a nenorocirilor ce au să
vină peste lume (Lc. 21: 26). Și, iată, noi ne găsim în fața unei împletituri
de paradoxuri, greu e rezolvat. De o parte, noi nu putem rămâne liniștiți,
deoarece aparținem familiei omenești; pe de altă parte, stau cuvintele lui
Hristos: „Iar când vor începe să fie acestea, prindeți curaj și ridicați
capetele voastre, pentru că răscumpărarea voastră se apropie” (Lc. 21: 28).
Noi însă nu părăsim arma puternică pe care ne-a lăsat-o
Hristos, rugăciunea:
Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu Celui Viu,
miluiește-ne pe noi și lumea Ta; și, cât timp aceasta ne este practic posibil,
ne rămâne săvârșirea jertfei euharistice.
„Și a făcut Domnul Dumnezeu pe om din pământ, și a suflat
în fața lui suflare de viață, și s-a făcut suflet viu” (Fac. 2: 7). Și noi
așteptăm să ne unim cu El, chipul cel veșnic. Și El Însuși ne așteaptă pe noi
cu iubire. Setea de Dumnezeu este o zugrăvire permanentă a existenței noastre
pământești. Însuși Hristos a strigat pe cruce: „Mi-e sete”. El a și „flămânzit”
(Mt.21: 18), a și însetat și S-a „istovit” (Lc. 12: 50), pentru ca noi să
cunoaștem pe Tatăl. Și noi ne istovim pe pământ, întristați de priveliștea de
coșmar a violențelor, uciderilor, a urii – și însetăm să ajungem la Tatăl, și chemăm
Numele Fiului Său Cel Unul-Născut:
Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne
pe noi.
Cuv. Arhimd. Sofronie, Despre rugăciune, Traducere din
limba rusă de Părintele Prof. Teoctist Caia, Schitul Lacu, Sfântul Munte Athos,
2001, pp. 145-147.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu