Nicolae Steinhardt, Jurnalul fericirii
TREI SOLUȚII
Testament politic
Pentru a ieși dintr-un univers
concentraționar – și nu e neapărat nevoie să fie un lagăr, o temniță ori
o altă formă de încarcerare; teoria se aplică oricărui tip de produs al
totalitarismuluin – există soluția (mistică) a credinței. Despre
aceasta, nu va fi vorba în cele ce urmează, ea fiind consecinţa harului
prin esenţă selectiv.
Cele trei soluţii la care ne referim sunt strict lumeşti, au caracter practic şi se înfăţişează ca accesibile orişicui.
Soluţia întîi: a lui Soljeniţîn
În Primul cerc, Alexandru Isaievici o menţionează pe scurt, revenind asupră-i în volumul I al Arhipelagului Gulag.
Ea constă, pentru oricine păşeşte peste
pragul Securităţii sau altui organ analog de anchetă, în a-şi spune cu
hotărîre: în clipa aceasta, chiar mor. Îi este permis a-şi vorbi
consolîndu-se: păcat de tinereţele ori vai de bătrîneţele mele, de
nevasta mea, de copiii mei, de mine, de talentul ori de bunurile ori
puterea mea, de iubita mea, de vinurile pe care n-am să le mai beau, de
cărţile pe care n-am să le mai citesc, de plimbările pe care n-am să le
mai fac, de muzica pe care n-am să o mai ascult etc. etc. etc. Dar ceva e
sigur şi ireparabil: de-acum încolo, sunt un om mort.
Dacă aşa gîndeşte, neşovăitor, insul e
salvat. Nu i se mai poate face nimic. Nu mai are cu ce fi ameninţat,
şantajat, amăgit, îmbrobodit. De vreme ce se consideră mort, nimic nu-l
mai poate speria, îmbrobodi, atrage, aţîţa. Nu mai poate fi amorsat.
Nu mai are – fiindcă nu mai speră, fiindcă a ieşit din lume – după ce
jindui, ce păstra sau redobîndi, pe ce îşi vinde sufletul, liniştea,
onoarea. Nu mai există moneta în care să-i poată fi achitat preţul
trădării.
Se cere însă, fireşte, ca hotărîrea să fie fermă,
definitivă. Te declari decedat, primeşti a te învoi morţii, desfiinţezi
orice speranţă. Te poţi regreta, ca doamna d’Houdetot, poţi regreta,
însă această sinucidere morală şi prin anticipaţie nu dă greş. Riscul
unei cedări, al consimţirii la denunţ, al unei recunoaşteri fanteziste a
pierit cu desăvîrşire.
Soluţia a doua: a lui Alexandru Zinoviev
Este cea găsită de unul din personajele cărţii Înălţimile găunoase. Personajul e un om tînăr, prezentat sub porecla alegorică Zurbagiul. Soluţia stă în totala neadaptare în sistem. Zurbagiul
nu are domiciliu stabil, nu are acte în regulă, nu e în câmpul muncii; e
un vagabond, e un parazit, e un coate-goale şi o haimana. Trăieşte de
azi pe mâine, din ce i se dă, din ce pică, din te miri ce. E îmbrăcat în
zdrenţe. Munceşte pe apucate, uneori, când şi dacă i se iveşte
prilejul. Îşi petrece mai toată vremea în puşcării ori lagăre de muncă,
doarme pe unde apucă. Hoinăreşte. Pentru nimic în lume nu intrăm sistem,
nici măcar în cea mai neînsemnată, mai păcătoasă, mai neangajantă
slujbă. Nici măcar păzitor la porci nu se bagă, neurmând pilda eroului
unei nuvele a lui Arthur Schnitzler: acela, obsedat de frica de
răspundere, sfârşeşte porcar. NU, Zurbagiul s-a proiectat (în
stil existenţialist) odată pentru totdeauna câine de pripas, capră
râioasă, călugăr budist cerşetor, smintit, nebun pentru (întru) libertate.
Un asemenea om, aflat în marginea
societăţii, e şi el imun: nici asupra lui nu au de unde exercita
presiuni, nu au ce-i lua, nu au ce-i oferi. Îl pot oricând închide,
hărţui, dispreţui, batjocori: dar le scapă. Odată pentru totdeauna, a
consimţit a-şi trăi viaţa conform exemplului şi modelului unui perpetuu
azil de noapte. Din sărăcie, neîncredere, neseriozitate, şi-a făcut un
crez; se aseamănă unul animal sălbatec, unei fiare jigărite, unui tâlhar
la drumul mare. E Ferrante Palla al lui Stendhal. E Zacharias Lichter
al lui Matei Călinescu. E un iurodivîi laic, un drumeţ neplictisit (iar
Wotan coborând pe-acest pământ ce nume poartă? Der Wanderer), un jidov rătăcitor.
Şi-i slobod la gură, vorbeşte de istov,
dă glas celor mai primejdioase anecdote, nu ştie ce-i respectul, toate
le ia de sus, spune ce-i trece prin minte, rosteşte adevăruri pe care
ceilalţi nu-şi pot îngădui să le şoptească. E copilul din povestea
regelui gol, a lui Andersen. E bufonul regelui Lear. E lupul din fabula –
şi ea îndrăzneaţă – a lui La Fontaine: habar nu are de zgardă.
E liber, liber, liber.
Soluţia a treia: a lui Winston Churchill şi Vladimir Bukovski
Ea se rezumă: în prezenţa tiraniei,
asupririi, mizeriei, nenorocirilor, urgiilor, năpastelor, primejdiilor,
nu numai că nu te dai bătut, ci, dimpotrivă, scoţi din ele pofta nebună
de a trăi şi de a lupta.
În martie 1939, Churchill îi spune
Marthei Bibescu: „Va fi război. Praf şi pulbere se va alege din imperiul
britanic. Moartea ne pândeşte pe toţi. Iar eu simt că întineresc cu douăzeci de ani”.
Cu cât îţi merge mai rău, cu cât sunt
greutăţile mai imense, cu cât eşti mai lovit, mai împresurat ori mai
supus atacurilor, cu cât nu mai întrevezi vreo nădejde probabilistică şi
raţională, cu cât cenuşiul, întunericul şi vîscosul se intensifică, se
puhăvesc şi se încolăcesc mai inextricabil, cu cât pericolul te
sfruntează mai direct, cu atât eşti mai dornic de luptă şi cunoşti un
simţămînt (crescînd) de inexplicabilă şi covîrşitoare euforie.
Eşti asaltat din toate părţile, cu forţe
infinit mai tari ca ale tale: lupţi. Te înfrâng: le sfidezi. Eşti
pierdut: ataci. (Aşa vorbea Churchill în 1940). Râzi, îţi ascuţi dinţii
şi cuţitul, întinereşti. Te furnică fericirea, nespusa fericire de a
lovi şi tu, fie chiar infinit mai puţin. Nu numai că nu deznădăjduieşti,
că nu te declari învins şi răpus, dar şi guşti din plin bucuria
rezistenţei, a împotrivirii şi încerci o senzaţie de năvalnică, dementă
voioşie.
Soluţia aceasta, fireşte, presupune o tărie de caracter excepţională, o concepţie militară a vieţii, o formidabilă îndârjire morală a trupului, o voinţă de oţel înnobilat şi o sănătate spirituală adamantină. E probabil că presupune şi un duh sportiv: să-ţi placă bătălia în sine – încăierarea – mai mult decît succesul.
E şi ea salutară şi absolută, deoarece e
bazată pe un paradox: pe măsură ce ei te lovesc şi-ţi fac mai mult rău
şi-ţi impun suferinţe din ce în ce mai nedrepte şi te încolţesc în
locuri mai fără de ieşire, tu te veseleşti mai tare, tu te întăreşti, tu
întinereşti!
Cu soluţia Churchill, se identifică şi
soluţia Vladimir Bukovski. Bukovski povesteşte că atunci când a primit
prima convocare la sediul KGB, n-a putut închide un ochi toată noaptea.
Firesc lucru, îşi va spune cititorul cărţii sale de amintiri, cum nu se
poate mai firesc; nesiguranţa, frica, emoţia. Dar Bukovski urmează: n-am
mai putut dormi de nerăbdare. Abia aşteptam să se facă ziuă, să fiu în
faţa lor, să le spun tot ce cred eu despre ei şi să intru în ei ca un
tanc. Fericire mai mare nu-mi puteam închipui.
Iată de ce n-a dormit: nu de teamă, de îngrijorare, de emoţie. Ci de nerăbdarea de a le striga adevărul de la obraz şi de a intra în ei ca un tanc!
Cuvinte mai extraordinare nu cred să se
fi pronunţat ori scris vreodată în lume. Şi mă întreb – nu pretind că e
aşa cum spun eu, nu, câtuşi de puţin, mă întreb doar, nu pot să nu mă
întreb – dacă nu cumva universul acesta, cu toate roiurile lui de
galaxii cuprinzând fiecare mii ori milioane de galaxii fiecare cu
miliarde de sori şi cel puţin cîteva miliarde de planete în jurul
acestor sori, dacă nu cumva toate spaţiile, distanţele şi sferele
acestea măsurate în ani-lumină, parseci şi catralioane de mii de mile,
toată viermuirea aceasta de materie, aştri, comete, sateliţi, pulsari,
quasari, găuri negre, pulberi cosmice, meteori, mai ştiu eu ce, toate
erele, toţi eonii, toate timpurile şi toate continuumurile
spaţio-temporale şi toate astrofizicile newtoniene ori relativiste au
luat fiinţă şi există numai pentru ca să fi putut fi exprimate aceste
cuvinte ale lui Bukovski.
Concluzie
Tustrele soluţii sunt certe şi fără greş.
Altele, pentru a ieşi dintr-o
situaţie-limită, dintr-un univers concentraţionar, din mrejele unui
proces kafkian, dintr-un joc de tip domino, labirint sau cameră de
anchetă, din teamă şi panică, din orice cursă de şoareci, din orice
coşmar fenomenal, nu ştiu să existe. Numai acestea trei. Însă oricare
din ele e bună, suficientă şi izbăvitoare.
Luaţi aminte: Soljeniţîn, Zinoviev,
Churchill, Bukovski. Moartea consimţită, asumată, anticipată, provocată;
nepăsarea şi obrăznicia; vitejia însoţită de o veselie turbată. Liberi
sunteţi să alegeţi. Dar se cuvine să vă daţi seama că – lumeşte,
omeneşte vorbind – altă cale de a înfrunta cercul de fier – care-i în
bună parte şi de cretă (vezi Starea de asediu a lui Camus: temeiul dictaturii e o fantasmă: frica) – e foarte îndoielnic să găsiţi.
Veţi protesta, poate, considerând că
soluţiile subînţeleg o formă de viaţă echivalentă cu moartea ori mai rea
ca moartea, ori implicând riscul morţii fizice în orice clipă. Asta aşa
este. Vă miraţi? Pentru că nu l-aţi citit pe Igor Safarevici, pentru că
încă nu aţi aflat că totalitarismul nu e atât închegarea unei teorii
economice, biologice ori sociale cât, mai ales, manifestarea unei
atracţii pentru moarte. Iar secretul celor ce nu se pot încadra în hăul
totalitar e simplu: ei iubesc viaţa, nu moartea.
Moartea, însă, Cine, Singur, a învins-o? Cel ce cu moartea o a călcat.
Nicolae Niculescu[1]
Creion şi hîrtie nici gînd să fi avut la
închisoare. Ar fi aşadar nesincer să încerc a susţine că „jurnalul”
acesta a fost ţinut cronologic; e scris apies coup, în temeiul unor
amintiri proaspete şi vii. De vreme ce nu l-am putut insera în durată,
cred că-mi este permis a-l prezenta pe sărite, aşa cum, de data aceasta
în mod real, mi s-au perindat imaginile, aducerile aminte, cugetele, în
acel puhoi de impresii căruia ne place a-i da numele de conştiinţă.
Efectul, desigur, bate înspre artificial; e un risc pe care trebuie să-l
accept.
N. Steinhardt, Jurnalul fericirii
[1] E inutil, credem, a explica raţiunea
adoptării acestui pseudonim. Reamintim că textul fusese destinat unei
circulaţii mai mult sau mai puţin restrînse. E, de asemenea, inutil a
insista asupra legăturii intrinseci dintre cele două testamente ale lui
N. Steinhardt. Cuvîntul era pentru el doar o expresie a faptei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu