Voumul de față cuprinde
învățături și sfaturi referitoare la înfăptuirea practică a creștinismului
autentic, așa cum ne-a fost el revelat de Însuși Iisus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu întrupat – trăirea lui Dumnezeu
în inima omului sau înușirea de către om a înseși vieții lui Dumnezeu, sau îndumnezeirea[1]
omului prin har, prin împărtășirea lui de viața lui Dumnezeu: „Și aceasta este
viața veșnică: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Iisus
Hristos pe Care L-ai trimis” (Ioan 17: 3).
Deși Părintele Arsenie Boca
face referire specială la viața monahală, considerăm că sfaturile cuprinse în
filele acestui volum sunt de mare ajutor fiecăruia dintre noi, atât monah, cât
și mirean, întrucât se referă la trăirea efectivă a creștinismului, datorie a
fiecăruia dintre noi, nu doar a monahilor; căci Predica de pe munte[2]
a fost adresată tuturor oamenilor, iar nu viitorilor monahi. De altfel, monahii
nu sunt decât acei oameni care
ascultă și împlinesc întocmai, cu ajutorul lui Dumnezeu, cuvântul testamentar
lăsat nouă de El, Cel Care a și realizat îndumnezeirea
firii umane în trupul asumat de Fiul Său Cel Unul-Născut.
Posibilitatea îndumnezeirii personale este un talant sădit de Ziditorul nostru în
fiecare dintre noi și avem datoria să nu-l îngropăm în pământ, devenind numai
trup.
Cu frățească dragoste, tuturor
iubitorilor de Dumnezeu, nădăjduind să ne întâlnim cu bucurie în Rai,
Echipa Cărți Ortodoxe.
Cartea poate fi descărcată aici.
[1] Cuviosul arhimandrit Sofronie Saharov spunea: „A fi creștin
înseamnă a crede în învierea morților și a nădăjdui în înfierea noastră de
către Tatăl Ceresc, a primi chipul dumnezeiesc al existenței, a deveni, prin
harul iubirii Părintești, ceea ce El Însuși este după fire, adică dumnezeu. Astfel sunt făgăduințele
Dumnezeului și Tatălui nostru, de care ne-a încredințat în Hristos Iisus, ca
Fiu Unul-Născut și deoființă cu Tatăl. Este un mare păcat să diminuăm
descoperirea dată nouă despre om, în Duhul Sfânt, așa cum a fost el, omul,
gândit de Dumnezeu înainte de a fi fost zidită lumea văzută. Pedeapsa pentru
acest păcat – al necredinței în înviere – poartă un caracter deosebit: este
propria noastră autoosândire: noi renunțăm la darul Ziditorului nostru.”
(Fericitul Arhimandrit Sofronie, Despre
rugăciune, Traducere din limba rusă
de Părintele Prof. Teoctist Caia, Schitul Lacu, Sfântul Munte Athos, 2001, p.
22). A crede în învierea morților, a te strădui spre propria ta îndumnezeire
(prin lucrarea poruncilor cu darul lui Dumnezeu și prin împărtășirea cu Trupul
și Sângele Domnului în Taina Sfintei Euharistii) este o lucrare ce nu are nimic
în comun cu teoria evoluționistă așa cum total greșit înțeleg unii. Omul nu
„evoluează” de la un organism unicelular la stadiul final de identificare cu
Dumnezeu; omul se naște om (prin facere, nu prin evoluție) și vine în lume cu
acest talant sădit în el: posibilitatea îndumnezeirii prin har –
nu prin furt, cum îl învățase diavolul în rai, înainte de catastrofala cădere.
Îndumnezeirea omului nu înseamnă nici identificarea lui cu Dumnezeu, nici
surparea lui Dumnezeu și substituirea Lui cu omul. Îndumnezeirea omului
înseamnă trăirea lui Dumnezeu în inima
omului, însușirea de către om a vieții dumnezeiești, ca dar al lui Dumnezeu Însuși, într-o acțiune sinergică, de conlucrare liber asumată a omului cu Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu